Opening Zadenbieb

Gepubliceerd op: 1 juli 2022 10:00

Op 7 april opende Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta een eigen Zadenbieb. En daar zijn we trots op want hiermee zijn we de eerste bibliotheek in Zuid-Holland!

Het idee van de Zadenbieb is ontstaan bij Lein Goudzwaard. Zij is zelf werkzaam bij de bibliotheek en in haar vrije tijd altijd bezig geweest met duurzaamheid en tuinieren. “Als ik niet bij de bibliotheek zou werken, zou ik een kweker zijn!’’ zegt Lein stralend. Toen ging er een lampje bij haar branden. Wat als we zaden en een bibliotheek met elkaar kunnen combineren? Toen dit zaadje letterlijk was gepland in Lein haar brein, kon ze dit idee niet meer loslaten. De Zadenbieb moést een plekje krijgen in de bibliotheek.

“Het mooie hiervan is dat alles meteen op zijn plek valt. Duurzaamheid en tuinieren is allemaal onderdeel van een deeleconomie. Vanuit de bibliotheek zijn we hier natuurlijk al mee bezig.” vertelt Lein. “De boeken die we aanbieden zijn van de gemeenschap en iedereen kan deze lenen. Bij de Zadenbieb is dit ook zo. Iedereen kan zaden lenen of brengen.”

Inmiddels is de Zadenbieb ongeveer 3 maanden geopend in de bibliotheekvestiging in Hellevoetsluis. Naast Lein is er ook hulp van twee enthousiast vrijwilligers. Na de opening kwamen er al snel mensen langs om zaden te brengen. Een mooi begin om de Zadenbieb te laten groeien. Sinds de opening bereiken steeds meer mensen de Zadenbieb en groeit het met de week.

Bezoekers kunnen elke dag van de week zaden inleveren. Voor advies over het zaden en tips voor het onderhouden is Lein iedere donderdagmiddag van 13:00 tot 15:00 uur aanwezig om mensen te helpen.